Deze release verschijnt ook als een Indie Only versie op gekleurd vinyl (1LP), alleen verkrijgbaar bij de Indie Platenzaken, in Nederland de winkels die ook meedoen aan Record Store Day.
Ja, de scherpe randjes van weleer (lees; de snerpende Joey Santiago-gitaarlicks gecombineerd met dat typische Black Francis-speenvarkengeschreeuw) zijn er al jaren niet meer. Dat betekent echter niet, dat dit nieuwe Pixies-album ondermaats of zwak is. De band staat alleen in een andere versnelling, that’s all.
Het begint allemaal redelijk rustig met In The Arms Of Mrs. Mark Of Cain. Toch blijkt meteen: de Pixies zorgen nog altijd voor fijne muziekminuten. Neem dat toegankelijke refreintje met dat ronduit aanstekelijke dameskoortje (Paz Lenchantin is absoluut gegroeid in haar rol) als voorbeeld. En vergeet de gierende opbouw richting de finale van deze opener vooral niet. On Graveyard Hill, de tweede song (en eerste single van het album) doet er wel een schepje bovenop en schakelt halverwege op een lekker onstuimige wijze (mede dankzij de fijne drumpartij van David Lovering.) erg soepeltjes door. Catfish Kate is een verraderlijk toegankelijke hit, This Is My Fate een onbezonnen stamper en Ready For Love, Silver Bullit en Long Rider vermengen de immer sterke akoestische Pixies-kant met wat gevaarlijke elektrische notenreeksen. Los Surfers Muertos is de perfecte opmaat naar de finale van dit album. Meteen daarna namelijk, volgt het ruige St. Naizire. Dit is misschien wel het tofste nummer van de plaat. Black Francis gromt, de lick van Santiago schuurt. Lekker bot, lekker kort. Daarna volgen de onbezonnen gebrachte Bird Of Prey, de slepende Daniel Boone en het intieme slotstuk Death Horizon.
Ja, de Pixies kunnen het nog: fijne muziekminuten afleveren.
Dennis Dekker – Platomania
Beneath the Eyrie, produced by GRAMMY-nominated Tom Dalgety (Ghost, Royal Blood, Pixies’ Head Carrier), was written over the course of 2018 and recorded last December at Dreamland Recordings near Woodstock, NY. While taking a break outside the studio – originally St. John’s Church built in 1896 – Lovering spotted an eagles nest – or “eyrie” – right above the studio in a tree. Hence the album’s title, Beneath the Eyrie.
For the recording of the album, Pixies opted to shine a bright – and rare – light on the process, to document every moment of what took place in the studio for a 12-episode podcast titled “It’s a Pixies Podcast.” The podcast welcomes fans to witness the evolution of the album’s tracks, from their earliest stages to completion, in the studio’s control room, the main room, and in a special “video booth” where the band members offered their thoughts and observations throughout recording. Produced by Pixies and hosted and narrated by New York Times best-selling author Tony Fletcher, “It’s a Pixies Podcast” debuts June 27 and will be available globally on Apple, Spotify, Acast, Stitcher, Google, and other podcast platforms.
Pixies will support Beneath the Eyrie with an extensive 2019- 2020 world tour that kicks off Saturday, August 31 at the Daydream Festival in Pasadena, CA. This will mark the first time the band has shared a stage with the festival’s curators The Cure in 30 years, the first time being in 1989 at L.A.’s Dodger Stadium. Pixies will then head to the UK for its first European tour in two years that begins September 13.
October 3 TivoliVredenburg, Utrecht, The Netherlands
October 4 013 Poppodium, Tilburg, The Netherlands