Within Temptation: Met dank aan Dolly en Olivia

In navolging van onder anderen Blaudzun, Spinvis en Froukje is dit jaar Within Temptation ambassadeur van Record Store Day. De symfonische metalband nam eerder dit jaar in de Artone Studio in Haarlem ‘direct-to-disc’ vier nummers op, speciaal voor een exclusieve ep die in de aangesloten platenzaken weggegeven wordt aan de eerste zesduizend RSD-klanten. Zangeres Sharon den Adel: “Het is bijzonder om in deze fase van onze loopbaan iets te doen waarbij het weer om lp’s en platenzaken gaat.”

Within Temptation wordt in 1996 opgericht door zangeres Sharon den Adel en gitarist Robert Westerholt. Een jaar later verschijnt het debuut Enter, waarmee de band meteen z’n naam vestigt in de Nederlandse metalwereld. De grote doorbraak volgt met de opvolger Mother Earth uit 2000. De single Ice Queen blijkt tot verrassing van velen een hit: een tweede plaats in de Nederlandse Top 40 en zelfs een nummer 1-notering in België. Als gevolg daarvan komt ook de verkoop van Mother Earth op gang, waardoor het werkstuk op de tweede plaats van de Nederlandse albumlijst terechtkomt.

In de jaren daarna wordt het Nederlandse succesverhaal verder uitgebouwd met de albums The Silent Force (2004), The Heart Of Everything (2007), The Unforgiving (2011), Hydra (2014) en Resist (2019). Ze worden steevast ondersteund met wereldtournees die de band op festivals en in zalen en stadions in Europa, Azië en Noord- en Zuid-Amerika brengt. Met de vier miljoen verkochte albums groeit Within Temptation uit tot een van de meest succesvolle vertegenwoordigers van de symfonische metal.

Eind 2023 verschijnt het actuele album Bleed Out, dat zeer positief ontvangen wordt en in vrijwel heel Europa de albumlijsten haalt. De plaat wordt in 2024 ondersteund door de Bleed Out Tour, met in april een aantal shows in Zuid-Amerika (waardoor de band niet in Nederland kan zijn voor Record Store Day). Van oktober tot december dit jaar toert Within Temptation door Europa, een concertreeks die op 6 december afgesloten wordt met een optreden in de Ziggo Dome in Amsterdam.

“Het is bijzonder om in deze fase van onze loopbaan iets te doen waarbij het weer om lp’s en platenzaken gaat.”

Ik spreek je een uurtje voor je in de Artone Studio in Haarlem met Within Temptation vier nummers gaat opnemen voor de Record Store Day-ep. De opnames worden gemaakt via de ‘direct-to-disc’-methode, waarbij de muziek live in een lakplaat gesneden wordt. Er kan dus later niets aan veranderd worden. Hoe is het om dit te doen?
“Het is erg leuk. We hebben al gerepeteerd en ik geniet overal enorm van. Er is wel eens eerder gesuggereerd om op deze manier wat nummers op te nemen. Toen had ik iets van: waarom zouden we dat zo doen? Kennelijk had ik nog wat tijd nodig om aan het idee te wennen. Nu vind ik het vooral heel charmant. Het is zoals vroeger songs opgenomen werden, bijvoorbeeld in de studio van Motown. Alles moet in één keer goed zijn. Er staat dus wel wat druk op, maar ik vind het heel bijzonder om de songs op deze manier vast te leggen.”

Hoe hebben jullie de vier nummers uitgekozen?
“We zijn heel blij met ons laatste album Bleed Out en we spelen er daarom drie nummers van: We Go To War, Ritual en Bleed Out, plus een ouder liedje: Faster. We hebben eerder akoestische sets gedaan, maar die wilden we niet uitmelken door opnieuw die nummers te spelen. We wilden iets verfrissends en verrassends. De nieuwe liedjes lenen zich ook goed voor een akoestische uitvoering.”

Vergde het nog veel gesleutel om die nummers geschikt te maken voor deze Artone-sessie?
“We hebben onze gitarist Ruud Jolie gevraagd om er akoestische versies van te maken. Toetsenist Martijn Spierenburg voegt er een drone-achtige sound aan toe – een bedje waar we allemaal verder op kunnen zweven. We hebben ons allemaal op onze partijen voorbereid. Het is echt iets wat we als band doen.”

De songs komen dus op een ep die tijdens Record Store Day wordt uitgedeeld. Hoe is het om als band ambassadeur van die feestdag voor de platenzaak te zijn?
“Heel leuk. Het voelt ook alsof de cirkel weer rond is. We zijn als band begonnen in een tijd waarin het draaide om cassettes, vinyl en cd’s. Het is bijzonder om in deze fase van onze loopbaan iets te doen waarbij het weer om lp’s en platenzaken gaat. Ons laatste album Bleed Out is ook op cassette en vinyl verschenen. Het is in de loop van de jaren voor ons publiek alleen maar belangrijker geworden. Voor onszelf ook trouwens, deels vanwege het nostalgische gevoel.”

Heb je als band ook pas echt het gevoel dat je een plaat hebt gemaakt als je ‘m zelf in handen hebt?
“Het is inderdaad altijd een bijzonder moment. Ik visualiseer ook hoe het voor onze fans is. Natuurlijk, we streamen allemaal. Ik ook, gemak dient de mens. Maar ik stel me voor dat iemand die ons album gekocht heeft er echt voor gaat zitten, met een glas wijn erbij. Even alleen met de muziek. Echt even een happy moment.”

Zet je zelf thuis nog wel eens een lp op?
“Ik heb een jaar of zeven geleden een platenspeler gekocht. Toen begon het weer te leven. Ik heb een deel van de collectie van mijn ouders gekregen. Er zit een heel toffe lp van Creedence Clearwater Revival bij, de favoriete band van mijn moeder. Zelf vind ik die muziek ook fantastisch. Ik was ook heel blij met The River van Bruce Springsteen. Het eerste concert dat ik ooit bezocht, was ook van hem. In de Kuip, tijdens de Tunnel Of Love-tour. Ik was een jaar of veertien en ging samen met m’n vader. We zaten ergens achterin, maar ik heb alles met een verrekijker kunnen volgen.”

Loop je nog wel eens een platenzaak binnen?
“Onlangs in Spanje nog. Ik moet toegeven dat ik ook wel eens online koop, vanwege het gemak. Het gaat me wel steeds meer tegenstaan. Fysieke winkels zijn belangrijk vanwege het echte contact dat je hebt. Zeker in een platenzaak, waar de eigenaar je bijvoorbeeld wat over een plaat kan vertellen. Het is ook de reden waarom we ook graag als ambassadeur bij Record Store Day betrokken zijn. We hebben in de loop der jaren ook best wat instores gedaan, eind vorig jaar nog bij Sounds in Tilburg. Ik mocht van de eigenaar een lp uitkiezen. Het is er een van Nothing But Thieves geworden, een van mijn favoriete bands. Ik vind die zanger zo goed!”

“Fysieke winkels zijn belangrijk vanwege het echte contact dat je hebt”

Is muziek ook belangrijk voor jouw kinderen?
“Oh zeker, mijn zoon kreeg ooit de oude cassettebandjes van mijn vader. Eagles enzo. Prachtige muziek. Wij hebben hem toen een cassetterecorder gegeven. Toen hij jonger was, viel hij elke avond met muziek in slaap. Liedjes die ik nog kende uit mijn eigen jeugd. Het is bijzonder om te zien hoe muziek doorgegeven wordt aan een volgende generatie. En nog wel via cassettebandjes, haha. Ze zijn nog niet echt met vinyl bezig, maar mijn dochter vindt het erg gezellig als er een plaat opstaat terwijl we bij de open haard zitten. Ze zei onlangs dat ze ook wel zoiets zou willen.”

Hoe kwam je in je eigen jeugd aan nieuwe platen? Had je een favoriete platenzaak?
“Ik denk dat ik later vooral bij de lokale Free Record Shop kwam. Het eerste deel van mijn jeugd heb ik echter in Indonesië gewoond, want mijn ouders waren expats. Ik heb een zes jaar oudere broer en die kreeg zakgeld. Hij kocht daar cassettes, lp’s en later ook cd’s voor. Ik ging vaak met hem mee. Uiteindelijk ben ik zelf ook om zakgeld gaan vragen en dat kreeg ik, maar mijn moeder stelde wel als voorwaarde dat ook ik er muziek voor zou kopen.”

Weet je nog wat een van je eerste lp’s was?
“The War Of The Worlds van Jeff Wayne, op advies van mijn broer. Ik vond het een nogal enge plaat, dus hij had dat vooral gedaan om mij te plagen. Ik denk trouwens wel dat er iets is blijven hangen, want het epische, verhalende en dreigende in die muziek heeft wel raakvlakken met wat we later met Within Temptation deden.”

Was je toen al bezig met het idee om zelf ooit muziek te gaan maken?
“Het is in die periode wel ontstaan. Ik kocht toen ook een plaat van Olivia Newton-John. Zij is heel lang mijn favoriete zangeres geweest. Ik vond haar stem magisch. Natuurlijk heb ik Grease ook gezien: de soundtrack van die film heb ik tien jaar lang bijna dagelijks gedraaid. Mijn ouders werden er gek van. Het is dankzij Olivia Newton-John dat ik zelf ben gaan zingen.”

In een eerder interview vertelde je ook een fan van Kate Bush te zijn.
“Dat klopt. Mijn vader had haar platen ook, maar die mocht hij alleen draaien als mijn moeder niet thuis was, want zij kon niet tegen haar stem, haha! Ik vind haar wel geweldig. Ze is een unieke zangeres die anderen beïnvloed heeft, zoals Tori Amos en mijzelf. Ik heb altijd gehouden van vrouwen met bijzondere stemmen. Zo heb ik ook ooit Janis Joplin ontdekt. Later, ik was inmiddels veertien jaar, kwam ik in een coverband terecht. De andere leden waren een stuk ouder, hielden van metal en zo ben ik met die wereld in contact gekomen. Via allerlei omwegen leidde dat tot Within Temptation. Toch is het voor mij begonnen met een zangeres als Dolly Parton. Ook bij haar was het de stem die me enorm aansprak, maar ook het feit dat ze haar eigen liedjes schreef. Toen ik dat in de gaten kreeg, deed dat wel iets met me. Dat zou ik dus ook kunnen doen: zelf muziek maken, of ik daar nu talent voor had of niet. Het maakte niet uit, ik zou wel zien waar het schip strandde. Ik heb dat dus gedaan. Geïnspireerd door Dolly Parton, maar Olivia Newton-John blijft mijn eerste echte muzikale liefde.”

Tekst: Robert Haagsma

Delen:

Meer nieuws

Meld je aan voor de RSD nieuwsbrief

Meld je nu aan voor onze maillijst en ontvang automatisch belangrijke RSD updates in je mailbox. We versturen de belangrijkste updates aangaande onze evenementen om jou als eerste te informeren over onder meer de RSD releases en het instore-programma. Je ontvangt op onregelmatige basis hooguit 10 mails per jaar van ons. Laat je e-mailadres achter en de rest gaat vanzelf.
nieuwsbrief meme 3x2 1 427x640
rsdhart