Een platenzaak is tegenwoordig veel meer dan bakken vol met platen en een kassa. Mark Siera van Velvet in Leiden is dat zich daar heel goed van bewust. Zijn winkel is heel actief op social media, heeft zijn eigen festival en bedenkt allerlei opvallende acties. “Het is veel werk en je kunt nooit even rustig achteroverleunen”, aldus Mark Siera. “Maar ik zou nooit meer terug willen naar die oude situatie van alleen maar dagelijks de vakken bijvullen.”
Hoe lang werk je al bij Velvet?
“Ik ben twaalf jaar geleden begonnen. Ik was hier al heel lang een klant. Destijds zat ik ook in een bandje en via Velvet verkochten we onze cd. Ik had al een paar keer gevraagd of ik er kon komen werken. Na een tijdje kwam inderdaad het telefoontje met de vraag of ik nog beschikbaar was. Dat was ik. Sterker nog, ik kon er samen met mijn bandlid Maarten terecht. Sinds zeven jaar ben ik de eigenaar, samen met Hans Parlevliet.”
Wat voor een soort muziekliefhebber ben je zelf eigenlijk?
“Ik ben nooit een diehard verzamelaar van een bepaalde band of een bepaald genre geweest. Ik hoefde ook niet iets helemaal compleet te hebben. Ik ben dus echt vooral een muziekliefhebber. Ik maak alleen een uitzondering voor blueszanger Leadbelly, waarvan ik alle albums op 10” verzamel.”
Wat zijn de belangrijkste veranderingen die je de afgelopen jaren hebt meegemaakt?
“Wat de winkel betreft, is dat de uitbreiding van vorig jaar geweest waarmee we in een keer twee keer zo groot werden. Het vergde zorgvuldig plannen, maar uiteindelijk zijn we maar drie dagen dicht geweest, waarna we weer klaar waren voor de heropening. Verder heeft de opleving van vinyl het aanzien van de winkel natuurlijk flink veranderd, al zijn wij als Velvet nooit gestopt met de verkoop van lp’s. Ik moet daaraan toevoegen dat we nog steeds meer cd’s dan lp’s verkopen. Het is nu zo’n 65 procent versus 35. In een genre als klassieke muziek draait het bijna alleen om de cd, wat begrijpelijk is, want met die lange stukken hoef je niet telkens een lp om te draaien.”
Ik zie steeds meer box-sets op de markt komen: zowel luxe versies van nieuwe albums als uitgebreide heruitgaven van klassiekers. Hoe belangrijk zijn die voor een winkel als Velvet?
“Ze zijn belangrijk als het maar goed gedaan wordt. Zo’n recente Sgt. Pepper’s box voegt iets toe aan het origineel en verkoopt dan ook goed. Heel wat minder aantrekkelijk waren die boxen met al die albums van Led Zeppelin. Als je de inhoud van die boxen los kocht – de lp’s en de cd’s – was je minder dan de helft kwijt van de 135 euro die ze moesten kosten. Je miste dan alleen het boek, dat je waarschijnlijk toch maar een keer doorbladert. Daar is niet goed over nagedacht. Van zo’n set van The Beatles verkopen we dus wel heel wat, maar als fenomeen op zich zijn boxen niet zo heel belangrijk voor ons.”
Het valt mij op dat jullie heel actief zijn op social media. Wat is daar de gedachte achter?
“Het gaat om het persoonlijk maken van een winkel. We doen dat op heel veel verschillende manieren. In de vakantieperiode hebben we bijvoorbeeld een actie waarbij we klanten oproepen om ansichtkaarten te sturen. Een van de afzenders maakt dan kans op een gratis lp. We hebben elke zaterdag op Facebook een muzikaal thema. We geven zelf de voorzet met een liedje en daar mogen anderen hun eigen track aan toevoegen. Het levert altijd heel veel reacties op. We hebben ook heel veel instores. Jaarlijks organiseren we een festival waarop relatief onbekend talent zich mag presenteren. Ter gelegenheid van ons jubileum hebben we bij de Leidsche Rijn een groot feest gegeven. We zien een platenzaak allang niet meer als een verzameling. Natuurlijk, lp’s en cd’s zijn belangrijk, zo’n winkel is ook een kapstok waar je van alles aan kunt hangen. Uiteindelijk hoop je natuurlijk dat als mensen de nieuwe Foo Fighters willen kopen, ze dat bij ons doen.”
Over de Foo Fighters gesproken, jullie hebben het nieuws gehaald met wel een heel bijzondere actie.
“Zeker, we hebben kunstenaar Matthew May een vloerschildering laten maken die – als je er vanaf de goede plaats naar kijkt – driedimensionaal is. Zoiets zorgt voor aandacht in de regionale media en extra aanloop in de winkel. Verder hebben we op de dag dat het album uitkomt een band in de winkel die de hits van de Foo Fighters speelt.”
Hoe belangrijk is Record Store Day in dat alles?
“Belangrijk. Het is een altijd weer een geweldige dag. Het is vooral een perfecte manier om bij het publiek de aandacht op de platenzaak te vestigen. Het is voor ons wat de Boekenweek voor de boekhandel is. Misschien is Record Store Day nog wel belangrijker.”
Wat zijn jullie plannen voor de komende jaren?
“We willen doorgaan met de instores en proberen nog grotere namen te strikken. Het lijkt me ook leuk om een eigen label te hebben. Verder willen we vooral overal goed op in blijven spelen. Een winkel is een organisch iets, dat zich voortdurend moet aanpassen aan nieuwe wensen van de klanten en ontwikkelingen in de markt. Het is veel werk en je kunt nooit even rustig achteroverleunen, maar ik zou nooit meer terug willen naar die oude situatie van alleen maar dagelijks de vakken bijvullen. Het is veel te leuk om op zoveel verschillende manieren met de winkel bezig te zijn.”
Tekst: Robert Haagsma