Lust for Life Magazine belicht elke maand een bijzondere platenzaak in Nederland. Deze keer is dat (de muziekafdeling binnen) Broese aan de Oudegracht in Utrecht. Lees hier het gesprek met Bertram Borkes, teamleider van Broese.
Sinds wanneer bestier je de muziekafdeling binnen de boekhandel Broese?
“Dat doe ik sinds 2016. Ik zit al vanaf 1990 in het boekenvak en heb onder anderen bij Dekker van de Vegt in Nijmegen gewerkt. In 2008 ben ik begonnen bij Broese. Er was toen nog geen echte muziekafdeling, maar de nieuwe Adele en een top 10 van goedlopende cd’s werden destijds wel verkocht. Na het faillissement in 2014 van de Polare-keten, voortgekomen uit De Slegte en Selexyz en waar Broese destijds ook deel van uitmaakte, had ik er even genoeg van. Een aantal projecten volgde, zoals de verkoop van kinderboekwinkels en ik heb een periode bij platenzaak Kroese in Arnhem gewerkt. Erik van Doorn, de eigenaar van Broese, is een groot muziekliefhebber en bleek er oren naar te hebben om in zijn winkel een volwaardige muziekafdeling op te zetten. Dat ben ik dus in 2016 gaan doen. We hebben ons meteen aangesloten bij Record Store Day. In 2017 deden we voor het eerst mee, met als een van de hoogtepunten een optreden van Bewilder en een exclusieve Record Store Day cd-uitgave. We hebben sindsdien heel wat fantastische, goed bezochte instores gehad.”
Onlangs is de complete winkel verhuist naar een nieuwe locatie: het oude postkantoor aan de Oude Gracht in Utrecht. Daar spreekt natuurlijk vertrouwen voor de toekomst uit. Waar ontlenen jullie dat aan?
“De timing had natuurlijk niet slechter kunnen zijn. De opening was eind april, midden in de coronacrisis. Toch geloven we dat we een heel goede stap gezet hebben. De nieuwe winkel is nog groter en ziet er architectonisch geweldig uit, wat betreft licht, kleurgebruik en indeling. In het pand zijn de oude muren van het postkantoor nog zichtbaar. Kortom, we zijn we er in alle opzichten enorm op vooruit gegaan. Zodra de toestand weer wat genormaliseerd is, weet ik dat er heel veel publiek op af zal komen. We putten ook veel vertrouwen uit het feit dat mensen het nog altijd erg fijn vinden om een echt boek in handen te hebben. Net zoals veel muziekliefhebbers heel graag een lp of cd in huis halen, waarbij vinyl ook bij ons nog steeds in de lift zit. Zo’n plaat van Harry Styles met een geëtste lp-kant of het album van Billie Eilish verkopen goed bij ons. We richten ons dus deels op een jonge doelgroep van 14 tot 25 jaar. Het grappige is dat ook cassettebandjes een bescheiden comeback maken. Ik heb contact gezocht met De Bandjesfabriek, de enige firma in Nederland die ze nog maakt, dus we verkopen weer nieuwe cassettes. Veel artiesten brengen inmiddels hun album ook weer in die vorm uit.”
Hoe ziet jullie aanbod er verder uit?
“Naast pop in de meest brede zin hebben we een goede selectie aan blues en jazz. In tegenstelling tot sommige andere winkels verkoopt ook klassieke muziek bij ons goed. We doen ook altijd enthousiast mee met de Aangenaam Klassiek-campagnes, o.a. met optredens in de winkel. Er is daarnaast een uitgebreid assortiment aan muziekboeken. Voorheen verkochten we ook veel dvd’s, vooral VPRO-documentaires en cultfilms. Sinds de ‘Netflixifisering’ van Nederland, om het zo maar even te nomen, is dat volledig ingezakt.”
Wat vind je zelf het leukste van je werk?
“Het enthousiast maken van mensen voor wat er allemaal beschikbaar is. Op welk formaat dan ook! Dat is de belangrijkste functie van onze winkel: inspireren op maatschappelijk en cultureel gebied!”
Top 10 favorieten van Bertram
- Love – Forever Changes
- Depeche Mode – Black Celebration/Violator
- American Music Club – California
- Nick Drake – Bryter Layter
- Bram Vermeulen – Tijd/Vrije Tijd
- Prefab Sprout – Steve McQueen
- Elliott Smith – Either/Or
- New Order – Power Corruption & Lies
- Portishead – Dummy
- Talk Talk – Spirit Of Eden