Maestro’s Recordcafé: Een muzikale droom die uitkwam

27 juni 2017

Maestro’s Recordcafé bestaat pas een jaar, maar heeft al snel het hart van muziekminnend Den Bosch weten te veroveren. De zaak van Roy Henkelman is gespecialiseerd in vinyl, maar geïnteresseerden kunnen er ook terecht voor diverse accessoires en onderhoudsartikelen voor platenspelers, én voor een kop koffie met een broodje. Daarnaast heeft Henkelman een eigen label. “Vinyl maakt muziek weer een hobby, een bijzonder moment voor jezelf of met vrienden.”

Het begon met het dromen over zijn eigen platenzaak. Vanaf een jaar of dertien is Roy Henkelman (inmiddels 37 jaar) helemaal verzot op vinyl. Vanwege de muziek maar ook vanwege het naar eigen zeggen ‘vette artwork’. “Ik was elke dag te vinden in onze lokale platenzaak. Na een paar jaar ging ik er zelf aan de slag voor mijn eerste bijbaantje. Zo’n vijf geleden begon ik met mijn webshop Recordpal.nl. Dat groeide gestaag, totdat ik de stap durfde te zetten om een echte winkel te openen. We zijn een jaar bezig geweest met het uitwerken van onze plannen, waarbij alles binnen het concept ‘beleving’ moest passen. Mensen moesten niet alleen binnenkomen om door de nieuwe releases te spitten. Ik droomde van muziekliefhebbers die heerlijk ontspannen in onze stadstuin met verse koffie en een lekker broodje of onderuitgezakt op de bank in onze kelder aan het luisteren waren naar tweedehands platen of van livemuziek in onze expositieruimte genoten. En dat is gelukt.”

Een goede collectie
De revival van vinyl is al een aantal jaar geleden ingezet en het einde ervan lijkt nog niet in zicht. Toch vinden sommige critici dat de comeback van de lp nogal eens wordt overdreven. Is een speciaalzaak in vinyl commercieel gezien wel een haalbare kaart op lange termijn? Henkelman: “Het is zeker een haalbare kaart, maar het gaat zeker niet vanzelf. Onze verkoop gaat dan ook niet alleen via de winkel, maar ook via onze webshop en andere onlinewinkels zoals Bol.com. Daarnaast is het belangrijk een goede naam op te bouwen met onze collectie en daar werken we hard aan. We zijn niet bang om specialisten te vragen of ze mee willen kijken met onze inkoop. Zo heeft Big Bo bijvoorbeeld meegeholpen met onze bluescollectie. Big Bo is een bluesinstituut; hij heeft als gitarist eerder dit jaar samen met Frédérique Spigt en Marc Stakenburg door het hele land gereisd met een uitverkochte theatertour over het ontstaan van de blues. Zijn album Traveling Riverside was tevens de eerste release op ons label.”

De charme van de LP
Naast de verkoop van nieuw en tweedehandsvinyl kunnen bezoekers bij Maestro’s Recordcafé terecht voor een hapje en een drankje, zijn er arcadegames te spelen en is er een expositieruimte. Met name die laatste zorgt voor veel reuring. Er treden bands, artiesten en dj’s op, er worden popquizzen gehouden en technoavonden georganiseerd – een keur aan activiteiten dus. Een bewuste keuze om het hoofd financieel boven water te houden, of allemaal uit liefde voor de muziek? Henkelman: “Het is niet noodzakelijk om dit allemaal te doen, maar het is vooral heel erg tof. Muziek luisteren is één, maar muziek ervaren… dat is de kers op de taart die we bij onze koffie serveren. Het sluit perfect aan bij wat we willen uitstralen. In de coffee corner kun je fijn werken of elkaar ontmoeten in een sfeervolle omgeving. Je merkt dat mensen op hun eigen manier verbonden raken met Maestro’s, en niet alleen door de platen. Tel daar de livemuziek bij op die we elke zaterdag en zondag hebben, en daar is onze gouden formule.”

Het is een bewuste keuze om geen cd’s te verkopen. “De charme van de lp zal het altijd winnen van de cd, zeker in een tijd waar bijna alles gestreamd wordt. Naast het fijne warme geluid van een plaat en de echte aandacht voor de muziek, ziet het er ook gewoon goed uit wanneer je het aan de muur hangt. Bovendien zorgt vinyl ervoor dat muziek weer een hobby wordt. Een bijzonder moment voor jezelf of met vrienden. Door het opzetten van een plaat bereid je jezelf al helemaal voor om aandachtig te gaan luisteren naar de muziek die jij zorgvuldig hebt uitgekozen. Daarnaast is het een ideaal en bekend formaat. Een letterlijk uithangbord voor de muziek en voor het artwork.”

Wandelende reclameborden
Het publiek van Maestro’s Recordcafé is zeer divers. Henkelman: “De een is op zoek naar nieuwe artiesten en de ander naar die ene speciale release van Pink Floyd. Sommigen houden van pop en anderen van free jazz. Het grappige is dat leeftijd daarin helemaal niets uit lijkt te maken. Een meisje van zeventien staat net zo vaak met een Rolling Stones-plaat in haar handen als een man van zestig. Het zijn allemaal muziekliefhebbers. Mensen verwachten simpelweg van ons dat we goede muziek aanbieden. En ik hoop dat we dat kunnen leveren. Elke week weer.”

Vooralsnog gaan de zaken in dit eerste jaar erg goed. Het opzetten van een eigen label wordt gezien als een mijlpaal en als we over de vele liveoptredens komen te spreken, gloeit Henkelman van trots. “Er zijn veel speciale optredens geweest. Van Navarone bijvoorbeeld. Hun nieuwste album was nog geen twee dagen uit en onze expositieruimte stond afgeladen vol met meebrullende fans. Maar ook het optreden van Michael Dotson, een Amerikaanse bluesartiest, was bijzonder.” Hoe denkt Henkelman de komende jaren succesvol te blijven? “Wat meehelpt is dat onze medewerkers allemaal actief zijn in de muziekscene van Den Bosch. De een draait elk weekend op grote feesten, terwijl de ander de longen uit zijn lijf staat te zingen op het podium. Een van onze collega’s heeft zelfs zijn eigen muziekstudio. Die passie slaat over op de winkel. Elk weekend organiseren we bovendien evenementen. Dat kan een liveoptreden zijn van een singer-songwriter, een albumpresentatie of een dj-set. Hierin willen we laagdrempelig zijn. Het zorgt  voor binding met onze stad, mensen weten dat er bij ons altijd wel iets te doen is.”

De toekomst van muziek
Hoe ziet Henkelman tot slot de toekomst van de muziekindustrie? “De ontwikkelingen gaan zo hard dat het lijkt of iedereen steeds te laat is. Er is nog geen goed antwoord vanuit overheden op de snelheid waarmee muziek geconsumeerd wordt. Hoe bescherm je de rechten van auteurs, muzikanten en producers als je continu achter de feiten aan loopt? Hoe de toekomst er precies uitziet weet ik dan ook niet. Gelukkig is muziek zo verankerd in onze cultuur dat het echt niet zal verdwijnen. De meerwaarde van kwaliteit en de aandacht voor muziek worden steeds belangrijker. En de lp is een schitterend verlengstuk daarvan. Voorlopig zie ik nog voldoende kansen.”

Bron: NVER magazine – juni 2017

Terug naar boven

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met de nieuwste artikelen, de laatste releases en nog veel meer!