Zijn optreden in de zweterige kelder van De Oosterpoort tijdens Eurosonic Noorderslag leverde hem de statige titel ‘koning van de onderkruipsels’ op. BUG is geen zachtaardig lieveheersbeestje dat vrolijke popliedjes maakt, maar pure ‘garbage’. “Uitdagend, controversieel, vies en brutaal, maar ook eerlijk”, omschrijft Matin Sultani, de man achter BUG, zijn muziek graag.
Wie denkt dat BUG heel plots in de Nederlandse muziekscene is gekropen, heeft de afgelopen jaren niet opgelet. Sultani is al bijna tien jaar bezig met het project. “Maar nu zie je voor het eerst dat de bal aan het rollen is, zonder dat ik die zelf sta te duwen.” Waarom nu? Tijdens Popronde 2024 verwelkomden maar liefst vijfentwintig steden BUG en zijn chaos op hun podia, inclusief grote zalen als Doornroosje, Vera en de Melkweg. “Naarmate de Popronde vorderde, werd het steeds drukker bij de shows en kenden steeds meer mensen de teksten. Dat we nu deze erkenning krijgen, is echt een verademing. Je gaat je op een gegeven moment toch afvragen waarom het niet lukt. Ligt het aan het genre? Spreken we niet het juiste publiek aan? Nu pas krijgen we de bevestiging: wat we aan het doen zijn, is gewoon precies goed.” Niet dat het publiek het altijd begrijpt, overigens. Zo denkt Sultani terug aan een optreden in Plato Groningen: “Je zag aan de mimiek van de mensen dat ze het niet begrepen. Ze walgden van ons. Prachtig! Nou, dat maakte echt iets los in mij – daardoor wil ik juist alles geven.”
Ook producer Mitchell Vroom is aangeschoven voor ons gesprek. Naast producer en mixer is hij ook de tourmanager van BUG en assisteert hij tijdens tournees bij het geluid. Sultani: “Ik zou deze muziek echt niet kunnen maken zonder Mitchell. We zijn een team.” Zo’n acht jaar geleden zocht Sultani contact met Vroom, met de vraag of ze eens de handen ineen konden slaan. Maar de band tussen de twee gaat duidelijk veel dieper dan een puur zakelijke samenwerking. Vroom: “Ik herinner me nog heel goed dat Matin mij eens vroeg of ik er nog in geloofde. We waren al jaren bezig en het kwam nog totaal niet van de grond. Toen heb ik gezegd: honderd procent. Voor mij is BUG ook een soort uitlaatklep. Ik kan er emoties in kwijt die ik niet in andere projecten kan stoppen. Het is een samenraapsel van alle teringherrie die boze mensen maken, zeker niet je standaard ‘cup of tea’. Dat vind ik supertof hieraan.”
Op het nippertje
Toch was het vorig jaar nog maar de vraag of het hele circus wel door zou kunnen gaan. In januari 2024 werd Sultani wakker met ernstige gehoorschade. Hyperacusis, overgevoeligheid voor alledaagse geluiden. Het leven van alledag – laat staan muziek – was ondraaglijk. Dat hij zich eind 2023 had opgegeven voor deelname aan de Popronde, raakte in de vergetelheid – tot in mei 2024 de selectie bekend werd gemaakt. “Het meeste waar ik op durfde te hopen, was optreden met oordopjes in en daaroverheen nog een bouwvakkerskoptelefoon. Het geluid van de afwas of van water op het douchegordijn was op dat moment al te hard. Uiteindelijk heb ik heel hard gewerkt aan het langzaam weer opbouwen van mijn decibeldrempel.” Neuro-retraining bood uitkomst; je negatieve associatie met geluid bewust veranderen. Maar tot het laatste moment bleef het spannend of de Popronde haalbaar zou zijn. “Als het niet was gelukt, was ik gestopt met muziek. Na acht jaar BUG moest het een keer gaan lukken. De Popronde was het keerpunt. Nu ben ik hongerig naar nog meer.”
Al die jaren hard werken wordt nu beloond: na 25 Poprondeshows en een veelgeprezen optreden op Eurosonic Noorderslag mocht BUG aan de slag met een heuse release voor Record Store Day. De 7” ep, MINDKILLER getiteld, bevat drie songs. Kant A heeft twee gloednieuwe tracks, MINDKILLER en DOPAMINE JUNKIE, en op kant B prijkt de titel van een song die BUG al eerder uitbracht. Maar wie de derde track ENERGIEVAMPIEREN al denkt te kennen, zal voor een grote verrassing komen te staan. Vroom: “We hebben de eerste hook gepakt van de oude versie van dat nummer, en daar een totaal nieuw nummer mee gemaakt.” Dat is het duo niet vreemd; de muziek van BUG is constant in ontwikkeling. Vroom: “We filmen alle optredens en kijken deze helemaal terug. Zo kunnen we precies zien hoe het publiek reageert op verschillende facetten van de show.” Sultani: “Zo zien we precies wat werkt, wat niet werkt, wat beter kan. Met die feedback gaan we weer terug de studio in. Er staat een heel arsenaal aan nummers online waarvan we nieuwe versies gaan uitbrengen die veel relevanter zijn en nog veel harder gaan. Geen enkel nummer is ooit echt af.”
Over RSD Talent
RSD Talent is een gezamenlijk talentontwikkelingsproject van Record Store Day, Popronde en Record Industry. Jaarlijks benoemen de Nederlandse platenzaken een opkomende artiest tot ‘RSD Talent’. Deze artiest krijgt een eigen vinylsingle, een aantal optredens en promotionele ondersteuning. Het RSD Talent wordt verkozen tijdens de Popronde, waarbij ieder najaar veelbelovende Nederlandse artiesten tourervaring opdoen.
Tekst: Inge van Nimwegen
Fotografie: Miksfiles