De zendingsdrang van Muziekafdeling Vanderveen
De 22.000 verschillende cd-titels, het flinke aanbod aan lp’s en het uitgebreide assortiment dvd’s trekken klanten van heinde en verre. Het geheim van de muziekafdeling van Vanderveen zit ‘m in het enthousiaste personeel, met bedrijfsleider Gert Jan Gjaltema als uithangbord.
Het is bijna onmogelijk om niet aangestoken te worden door het enthousiasme van Gert Jan Gjaltema. Begin over een genre of artiest – of het nu gaat om singer-songwriters, lokale muzikanten of Kensington, een van zijn favoriete bands van de afgelopen jaren – en Gjaltema heeft er wel een mening over of weet er een mooi verhaal over te vertellen. Waar en wanneer hij kan, luistert Gjaltema naar muziek. Fysiek product uiteraard, want met streamingdiensten als Spotify heeft hij weinig op. Gjaltema: “Ik snap heus wel dat gemak de mens dient, maar er gaat toch niets boven een nieuwe cd of lp? De geur van dat verse album, die platenhoes vol artwork, het boekje met de songteksten… Jongeren streamen bijna alleen nog maar; dat zal best, maar de muziek verliest daardoor wel aan impact. Muziek is door streamingdiensten verworden tot een wegwerpproduct. Het is inwisselbaar geworden, er wordt niet meer écht geluisterd. Muziek wordt niet meer gekoesterd.”
Lokale helden
De klanten van de muziekafdeling van Warenhuis Vanderveen weten hoe serieus het personeel muziek neemt. De kennis is hoogwaardig en het aanbod aan muziek groot en divers. “Iedereen op onze afdeling eet, ademt en leeft voor muziek”, glundert Gjaltema. “Dat moet ook wel, anders val je direct door de mand. Je moet er bezeten van zijn, anders moet je een andere baan gaan zoeken.”
In de muziekwinkel is er voor ieder wat wils, variërend van pop en Nederlandstalig tot cabaret, klassiek en Duitstalig. Op muziekgebied is er een vergaande specialisatie in pop, roots en americana, maar men is er ook in blues, jazz, Nederlandstalig cabaret, regionaal, klassieke acties, Iers en Keltisch, wereldmuziek, hardrock en metal zeer goed thuis. “De markt voor wereldmuziek is helemaal ingekakt”, sombert Gjaltema. “Daartegenover staat dat lokale helden het bij ons erg goed doen. Die promoten we veelvuldig; we zetten ze graag in het zonnetje door ze in de luisterpaal te plaatsen of door optredens te verzorgen. Dat wordt zeer gewaardeerd.”
Serieuze muziekwinkel
Hoe is het om in de huidige tijd te ondernemen in de muziek? “Ik zal er geen doekjes om winden: wij kunnen net onze eigen broek ophouden. Het blijft gewoon enorm pittig en de concurrentie is moordend. Tegelijkertijd hebben we een naam opgebouwd, en die is heel wat waard. Sommige klanten komen hier maar een of twee keer per jaar, maar komen wel speciaal voor ons – voor onze kennis, ons enthousiasme. Een bezoekje aan de winkel is voor iedereen een bijzondere ervaring. Toevallige passanten zijn altijd verbaasd als ze bij ons binnenlopen. Ze verwachten een dergelijke speciaalzaak niet meer, vandaag de dag. Maar iedereen gaat hier met een goed gevoel weer weg. En het liefst ook met een paar mooie cd’s natuurlijk. Daarbij geldt letterlijk: de een zijn dood is de ander zijn brood. Doordat de Free Record-winkels allemaal zijn verdwenen, zijn we nu nog de enige serieuze muziekwinkel in de buurt. Mensen komen hier graag.”
Vinyl
Wat merkt Gert Jan Gjaltema van de populariteit van vinyl? “Rijk worden we er nog steeds niet van, maar de hernieuwde interesse in vinyl is natuurlijk fantastisch. Het levert zo veel mooie en vergeten muziek op. Wij kijken sowieso altijd heel goed uit naar koopjes en goede aanbiedingen. We zijn niet aangesloten bij een grote verkooporganisatie maar kopen direct in bij labels en platenmaatschappijen. Op die manier houd je meer feeling met het product. Ik weet inmiddels heel goed hoeveel ik van wat moet inkopen en wat niet. Er zit af en toe wel een misser tussen, maar over het algemeen heb ik een goed gevoel ontwikkeld voor wat gaat scoren en wat niet.”
Mooiste vak
Zijn er nog professionele wensen die Gjaltema najaagt? “Ik hoop dat we dit zo lang mogelijk kunnen blijven doen, want het is het mooiste vak dat er is. Soms denk ik stiekem weleens na over een eigen muziekwinkel midden in het centrum van Assen. Echt je eigen plekje. Dan hebben we misschien meer aanloop. Nu zitten we op de eerste etage en moeten mensen ons wel kunnen vinden. Gelukkig kunnen we bogen op de mond-tot-mondreclame van vaste klanten. Maar het onderdeel zijn van een groot warenhuis heeft ook zijn voordelen. Mensen die hier voor een dagje uit komen, en niet per se op zoek zijn naar muziek, blijven ons ontdekken. We blijven nieuwe zieltjes winnen”.
Recensies schrijven
Als hij geen klanten informeert over nieuwe cd’s of onmisbare klassiekers, of zelf oude en nieuwe aanwinsten beluistert, recenseert Gert Jan Gjaltema albums. Dat hij doet samen met zijn collega’s. In de afgelopen tien jaar heeft Gjaltema een slordige vijfhonderd recensies geschreven. Het beoordelen van nieuw plaatwerk heeft een tijdje stilgelegen, maar recent is de draad weer opgepakt. Een deel van de recensies van Gjaltema & co kun je vinden op www.cdvanderveen.nl/category/recensies/ of op www.facebook.com/cdvanderveen.
Bron: NVER Magazine