Popspeciaalzaak De Waterput viert op zaterdag 18 mei hun 50-jarige bestaan!
De populaire winkel in Bergen op Zoom staat, dankzij eigenaar Gilly Verrest, al jaren bekend om de vele mooie instores die in de winkel hebben plaatsgevonden. Het instore-programma van zaterdag 18 mei is er dan ook eentje om je vingers bij af te likken.
Programma 18 mei:
10:30: Triggerfinger (B)
11:30 Tim Knol & Special Guest.
13:30 Novastar (B)
14:30 Danny Vera
16:30 Sons (B)
Speciaal voor deze heuglijke dag worden er hoge kortingen gegeven op speciale collecties nieuw en oud vinyl en cd’s, tot wel 50 procent. De toegang op 18 mei, ook bij de optredens, is gratis.
Kijk voor meer informatie over de feestdag van De Waterput op de website of hun Facebook-event.
Hieronder het interview met eigenaar Gilly Verrest voor Platenzaak van de Maand.
(dit interview werd in juni 2017 gepubliceerd op recordstoreday.nl )
De naam van de platenzaak werd ooit heel weloverwogen gekozen. In vervlogen tijden was de waterput de centrale plaats waar dorpelingen elkaar regelmatig troffen om de laatste nieuwtjes uit te wisselen. Bijna vijftig jaar na dat idealistische begin heeft De Waterput nog altijd die functie voor muziekliefhebbers uit heel zuidwest Nederland en ver daarbuiten. Vanzelf ging het allemaal niet, maar dankzij vinyl en – jawel! – internet floreert de platenzaak in Bergen op Zoom als nooit tevoren. Gilly Verrest ziet de toekomst dan ook vol vertrouwen tegemoet. Om meer dan een reden.
Wanneer ben je in de winkel komen werken?
“In 1988, ik was zoals dat vaker gebeurd zal zijn gewoon een van de vaste klanten. Ik droomde er wel van om ooit een eigen winkel te hebben. Ik was helemaal gek van muziek en had geen zin om voor een baas te werken. Op een dag zag ik er een briefje hangen waarin een medewerker gezocht werd. Ik werd prompt aangenomen. Niet veel later moest de oorspronkelijke eigenaar vanwege gezondheidsredenen met de winkel stoppen. Even is de winkel in andere handen overgegaan. Werkte ik dus toch voor een echte baas en dat beviel absoluut niet. Ik heb serieus plannen gemaakt voor een eigen zaak, elders in Bergen op Zoom. Toen ik dat mijn toenmalige baas vertelde, nodigde hij mij uit om even rond de tafel te gaan zitten. Hij zag mij niet graag vertrekken om in dezelfde plaats een concurrerende zaak te beginnen, dus bood hij mij aan om de Waterput over te doen. Ik heb dat dus gedaan, dat was begin jaren negentig.”
Is de gedachte achter de naam De Waterput na al die jaren nog levend?
“Ik denk het wel. De winkel is nog altijd een verzamelplaats voor mensen die heel veel van muziek houden. Wel moet ik bekennen dat ik, toen ik de winkel overnam, overwogen heb om een andere naam te bedenken. Ik wilde daarmee een frisse start markeren. Daar kwam bij dat De Waterput geen enkele muzikale referentie heeft. In de loop van de jaren heb ik dus heel wat keren uit moeten leggen wat het idee erachter is. Toen ik dat voornemen kenbaar maakte, kwamen daar toch veel reacties op. De klanten bleken er enorm aan verknocht te zijn. De naam had inmiddels ook een lange historie. Ik heb het toen maar zo gelaten. Het is natuurlijk ook een begrip geworden.”
In die lange periode heb je zowel de toptijden als de magere jaren meegemaakt. Ben je die zonder kleerscheuren doorgekomen?
“In de jaren negentig kon het niet op. Alles verkocht in enorme aantallen. We moesten zelfs een tweede kassa aanschaffen. We weten natuurlijk allemaal wat er daarna gebeurde. En waarom. Opeens zag ik per maand de omzet slinken. Er waren destijds vijf platenzaken in de regio. Ik zei altijd: wat er ook gebeurt, ik ga als laatste dicht. We hebben overleefd door te bezuinigen. Geen vast personeel, alleen invallers. Het dwong ons ook om creatief te zijn. We gingen speciale acties bedenken. En in-stores. Gelukkig was ik inmiddels eigenaar van het winkelpand, wat mij redding is geweest. De terugkeer van vinyl deed de rest. We verkopen bovendien veel via het internet en dat is ook een heel belangrijke factor geworden. Van de winkels in de regio zijn wij de enige die het overleefd heeft.”
Hoe belangrijk is Record Store Day in deze ontwikkeling geweest?
“Heel belangrijk. Het is wat betreft omzet de beste dag van het jaar, beter nog dan de feestdagen. Het heeft ons extra op de kaart gezet. Ook klanten die ons een beetje vergeten waren, kwamen toch weer eens langs. En bleven vervolgens komen.”
Heeft de terugkeer van vinyl ook gezorgd voor nieuwe, jongere klanten?
“Absoluut. Het klantenbestand was behoorlijk aan het vergrijzen en dankzij vinyl komen er de laatste jaren weer heel veel jongeren over de vloer. Wat scheelt is dat mijn zoon Yannick inmiddels ook in de winkel staat. Zo’n jonge gast achter de toonbank maakt het voor zijn leeftijdsgenoten een stuk makkelijker om over de drempel te stappen.”
Is hij een potentiële opvolger?
“Ik ben er nog lang niet aan toe om te stoppen, maar het zou zomaar kunnen. Hij wil in elk geval wel. Hij studeert nog en ik moedig hem aan die studie af te maken. Het is niet goed om op een paard te wedden. Er kan natuurlijk zomaar weer de klad in het hele muziekverhaal komen, al zie ik dat niet binnen afzienbare tijd gebeuren.”
Volgens mij waren jullie er vroeg bij met het fenomeen in-stores. Hoe kwam dit zo?
“Ik geloofde daar vanaf het begin in. Ik was altijd al een fan van Claw Boys Claw. Zanger Peter te Bos heeft het logo van de winkel ontworpen. Ik heb de band toen gevraagd ook op te treden bij de heropening. Ze hebben dat gedaan en het was een groot succes. Niet veel later volgden er andere bands, zoals De Raggende Manne en Hallo Venray. Ze hadden er aanvankelijk weinig oren naar. Kon dat wel, optreden in een winkel? Zouden er wel mensen op af komen? Het is uitgegroeid tot een belangrijke manier waarop we ons als winkel presenteren, net zoals de bands zich zijn gaan realiseren hoe leuk en zinvol het is. Alleen moesten ze daar dus wel even aan wennen.”
Wat zijn de voornemens voor de nabije toekomst?
“Ik heb twee concrete plannen. Met de gemeente ben ik in gesprek met het idee om een koffiecorner in de winkel te beginnen. Het moet echt iets goeds worden. Dus geen koffieautomaat en een paar stoeltjes. Ik neem daar dus alle tijd voor. Daarnaast wil ik met de winkel nog actiever worden op het internet. Er zijn nu eenmaal titels waarvoor er niet regelmatig mensen binnenkomen, maar die via internet wel hun bestemming vinden. Ik moet alleen nog zien hoe ik daar de tijd en de capaciteit voor vrij kan maken.”
Het 50-jarig jubileum gloort aan de horizon. Hoe gaat dit gevierd worden?
“Ik ben naast eigenaar van De Waterput ook programmeur van het poppodium Gebouw-T. Het plan is om daar bands op te laten treden die een verleden met de winkel hebben en alle klanten uit te nodigen. Hoe alles er precies uit gaat zien weet ik natuurlijk nog niet, maar dat het een mooi feest gaat worden, staat vast.”
Tekst: Robert Haagsma
De Waterput
Bosstraat 36
4611NB Bergen op Zoom
0164 – 237 418
www.waterput.nl
info@waterput.nl
Openingstijden:
woensdag: 10.00 – 18.00
donderdag: 10.00 – 18.00
vrijdag: 10.00 – 21.00
zaterdag: 10.00 – 17.00