Turbulente tijden lijken prima materiaal op te leveren voor muzikanten. Bastille put er in ieder geval uit als inspiratiebron voor hun album ‘Doom Days’, dat op 14 juni uitkomt.
Voor hun vorige album, ‘Wild World’, was dat ook al de onderliggende aanjager, maar nu lijkt het blikveld van de band ietwat gedraaid. Geen aanklacht tegen de machthebbers dit keer, maar eerder een ontsnapping aan alles wat er in de grote boze wereld speelt. De afleiding die de band daarvoor kiest in hun liedjes loopt uiteen van verhitte discussies met vrienden (‘Million Pieces’) en een nachtelijk avontuurtje (‘4AM’) tot het meebrullen met de radio achterin een taxi op weg naar huis (‘Quarter Past Midnight’).
Alle gebeurtenissen spelen zich af binnen het tijdsbestek van één avond, wat van alle losse liedjes bij elkaar opgeteld een sterk samenhangend album maakt, vol persoonlijke en herkenbare situaties voor de luisteraar. ‘Doom Days’ laat muzikaal de breedte van de band horen, waarin diverse genres aan bod komen. Van 90s breakbeats en house tot gospel en R&B invloeden.
‘Joy’ is na ‘Quarter Past Midnight’ de tweede single van het album. Deze kwam uit op 2 mei en is hier te beluisteren.