Het zal niemand verbazen: Spinvis is een liefhebber van vinyl.
“Jongen, ik ben 60! Ik weet niet anders. Ik ben opgegroeid met vinyl” vertelt Spinvis lachend. Natuurlijk luistert hij ook veel streamend. “Wat ongelofelijk is. Met een zwart doosje in je hand heb je alle muziek in de hand. Dan lees ik over de Canterbury scene en dan denk ik: hoe klinkt het ook al weer? En binnen tien secon-den heb je het. Maar dat is toch meer de data vind ik”.
Het is duidelijk dat vooral het vinyl omarmd wordt door Spinvis.
“Het mooie is dat elke kras je eigenlijk dierbaar wordt. En die hoort bij die muziek. Het is jouw kras en die hoort bij jouw muziek. En als je dan een plaat op de radio hoort dan mis je die tik op dat moment. Het is net je lichaam. Het wordt ouder en krijgt krassen en bulten. Maar je sleept het je hele leven mee, een leven lang. En dat is wel het verschil met digitale data.”
Het zijn juist die platen die hij zijn hele leven meesleept die hem het meest dierbaar zijn al hoeven dat niet meteen de beste platen aller tijden te zijn volgens hem. Enthousiast vertelt hij bijvoorbeeld over de platen van Boudewijn de Groot maar ook Gentle Giant, die hij vanaf zijn vroege jeugd koestert. “Als je meisjes weg wil jagen, moet je Gentle Giant opzetten!”. Maar ook Serge Gainsbourg, King Tubby en de soundtrack van Performance. “Wat een rare plaat is dat!. Maar als ik de lezers nog een tip mag geven: de nieuwe Notwist. Wat een fantas-tische plaat is dat. Krautrock sowieso trouwens.” Ze kwamen tegelijk op met Spinvis en hij vind het fantastisch dat ze nog steeds bezig zijn. Maar dat geldt voor Spinvis, die bovendien altijd zijn eigen pad kiest toch ook? “Dat gaat vanzelf, daar hoef je niet over na te denken. Eenheidsworst is er al meer dan genoeg.”
Wie de fysieke producten van Spinvis kent, weet dat er veel aandacht besteed wordt aan de vormgeving. Trein, Vuur, Dageraad bijvoorbeeld met prachtige tekeningen waarmee het uiterlijk van de hoes veranderd kan worden. Of het laatste album 7.6.9.6. waarvan de meest luxe editie een prachtig fotoboek en vele extra’s kent. “Een album leent zich echt voor artwork. En dan bedoel ik Artwork met een grote A. Liefst nog een dubbel-LP, met binnenhoezen… een boekwerk, uitklapdingen….. ach jongen….. posters, bedrukte labels en teksten. Het is echt genieten. Ik heb vaak een plaat gekocht alleen maar om hoe die er uit ziet. En 8 van de 10 keer is dat ook nog goede muziek. Popmuziek is niet alleen muziek. Het is veel meer, stijl, film, mode, fotografie, lettertypes. Het komt allemaal samen in een vinyl album.”
Spinvis neemt zijn taak als ambassadeur serieus. Uiteraard verhindert de lockdown hem om op te treden maar creatiever is hij des te meer. Onder zijn meeluisterend oor is door Buffel, Robbert Bleys en Jeroen Vedder voor Record Store Day een verzamelalbum samengesteld, Utreg Punx, met Utrechtse punk tussen 1978 en 1982, waar als bonus een EP toegevoegd is met 4 covers door Spinvis zelf. Bovendien is uiteraard het jaarlijkse RSD-cadeau een Spinvis-product. “Dat is ook een EP en het heet Sunon (Esperanto voor zon). Het is zomers en als je het vastpakt verbrandt je je vingers bijna aan de zon! Dat leek mij een goed zomers kado omdat de RSD Drops op 12 juni en 17 juli vallen.