Blader hier door het magazine
Schoorvoetend loopt de klant naar de toonbank van de platenzaak: ‘Ik ben misschien een beetje ouderwets, maar ik wil graag de nieuwe Paul McCartney… op cd’. ‘Ouderwets??’ zegt de winkelier, oprecht verbaasd. ‘Ik verkoop de hele dag door cd’s. Er gaat toch niks boven die kwaliteit? En bovendien heeft die cd van Macca nog twee extra tracks ook. Én die is ook nog eens twee tientjes goedkoper dan de LP.’
Opgelucht en blij met z’n nieuwe aanwinst verlaat de klant de winkel. De eigenaar van de platenzaak blijft licht vertwijfeld achter. Hoe komt het toch dat de cd zo’n slecht imago heeft? Voor veel muziekliefhebbers is het immers nog altijd de eerste keus. Ondanks de zeer welkome groei van vinyl in de afgelopen jaren, bestaat 60 procent van de verkochte fysieke geluidsdragers nog altijd uit cd’s. Toch brengen artiesten binnen populaire genres als r&b en hip-hop hun albums zelden meer uit op cd. Veel computers hebben geen cd-drive meer. En in de meeste nieuwe auto’s zit geen cd-speler.
Ontgaat het dan iedereen dat dankzij de stormachtige opkomst van K-pop hele hordes jongeren – ook in Nederland! – weer cd’s kopen? Dat het daarbij ook om de extra’s draait die erbij zitten, zoals posters, fotokaartjes en andere memorabilia. Het is iets waar andere artiesten en labels van kunnen leren. Dat lijkt ook langzaam te gebeuren. Het is mooi dat uitgerekend de pop-legende Sir Paul McCartney hier dus onlangs het voortouw nam. De gelimiteerde versie van zijn alom geprezen album Egypt Station bevat twee extra nummers die nergens anders op te vinden zijn. En er pleit natuurlijk meer voor het zilveren schijfje. Ze zijn doorgaans veel goedkoper dan de vinyl-tegenhanger. Wie een bescheiden budget heeft, kan voor een habbekrats een collectie klassiekers aanleggen. Ze zijn portable, nemen weinig ruimte in en zijn – met een beetje liefde en zorg – onverslijtbaar.
Deze platenzaak-eigenaar ging een biertje (of een kop koffie, ik was er niet bij) drinken met een aantal collega’s uit het vak. Om een lang verhaal kort te maken: ze vonden dat het de hoogste tijd was om de cd weer eens in het zonnetje te zetten. Het resultaat ligt nu in de winkel: de eerste en vooralsnog eenmalige (gratis) uitgave van het CD Magazine. Het is een initiatief van de Nederlandse muziekhandel en is samengesteld door de redactie van Lust For Life Magazine. Het bevat o.a. een interview met muziekliefhebber en ongeneeslijk cd-verzamelaar Johan Derksen, alles over ‘The White Album’ van The Beatles en een overzicht van de bijzondere cd-releases van dit najaar. Bij elf daarvan krijg je bij aankoop bovendien een unieke Beatles-platenbon ter waarde van 5 euro (Op = Op!) Vanaf 14 december komt daar nog een Bruce Springsteen platenbon bij.
Redenen genoeg dus om dit keer eens naar de cd-versie van dat toffe nieuwe album te vragen!