Op Record Store Day komen liefst drie albums uit van het Nederlandse Miller Records: Catching Currents van zangeres Fridolijn, Acacia van Grey Lotus en Have You Heard The Hype van The Hype. Eigenaar Eric Molenaar wil voorlopig vooral muziek op vinyl uitbrengen die voorheen alleen digitaal verkrijgbaar was. Een hoge kwaliteit en een intensieve betrokkenheid van de artiest staan daarbij voorop. De ambities van het in Zwolle gevestigde label reiken echter verder.
Was het hebben van een eigen platenmaatschappij altijd al een jeugddroom?
“Absoluut. Ik denk dat iedereen die heel erg van muziek houdt en net als ik niet kan zingen of een instrument bespelen, ooit weleens gedroomd heeft over het hebben van een platenzaak of een platenmaatschappij beginnen.”
Je brengt uitsluitend vinyl uit. Waarom?
“Ik houd heel erg van het tastbare. Spotify is natuurlijk enorm handig, maar als kind bladerde ik al door de cd-boekjes en zoog alle informatie in mij op. Met een lp-hoes is die sensatie van het artwork natuurlijk nog veel sterker. Ik vind dat een mooi vormgegeven album bijdraagt aan de intensiteit waarmee je naar muziek luistert. Bij Spotify en ook iTunes ontbreekt die beleving.”
In 2014 bracht je met Lonesound een eerste album uit. Wat was het verhaal daarachter?
“Achter de naam Lonesound gaat de Britse singer-songwriter James Ewers schuil. In de voorgaande jaren had hij een paar ep’s uitgebracht, hoofdzakelijk digitaal, die een enorme indruk op mij maakten. Ik vond dat ze een tweede leven op vinyl verdienden en heb dat materiaal dus samengebracht op een lp. Het was eigenlijk een vriendendienst, maar ik vond het zo’n leuk avontuur dat ik al snel begon na te denken over een vervolg.”
Het bleef sinds die tijd wat stil. Nu pas kom je met drie nieuwe releases. Wat was de oorzaak van die lange onderbreking?
“Het heeft vooral te maken met het regelen van alles. Heel veel voorbereidend huiswerk doen. Daarnaast komt nog, voor je het recht hebt om iets uit te brengen, ben je heel veel gesprekken, e-mails en papierwerk verder. Sommige gesprekken met het management van een aantal artiesten lopen nu al ruim een jaar.”
Wat is de filosofie van Miller Records?
“We willen gewoon alles zo goed mogelijk doen. Ik zie regelmatig re-issues voorbijkomen waarvan duidelijk is dat het artwork simpelweg overgenomen is van de al eerder verschenen cd. En in extreme gevallen de CD als master is gebruikt. De hoes is dan vaak wat korrelig en je hoort dat de muziek veel beter zou kunnen klinken. Bij ons ligt de lat heel hoog. We zoeken contact met de oorspronkelijke ontwerpers van het artwork en reconstrueren zo het artwork zodat het wel tot zijn recht komt op een lp-hoes. In het geval van de aankomende release van Just Jack’s album Overtones, bekend van o.a. de hit Starz In Their Eyes, maken we zelfs een compleet nieuwe hoes, omdat het bedrijf dat de CD versie maakte niet meer bestaat. Dit overigens wel in samenwerking met de tekenaar van het artwork, David Foldvari. Ook besteden we veel aandacht aan de mastering van de muziek. Alles, van de hoes tot het vinyl, moet niet alleen kwaliteit uitstralen, maar ook daadwerkelijk kwaliteit zijn. We doen bovendien alles in heel nauwe samenwerking met de artiest. Ik weet dat ook dat elders niet vanzelfsprekend is. Ik schuw het ook niet om albums uiteindelijk niet uit te brengen als ik niet de kwaliteit kan leveren die ik wil.”
Wat zijn de plannen voor de lange termijn?
“Ik ga door met het uitbrengen van zogeheten “first time on vinyl” albums, maar er zijn inmiddels ook wat concretere plannen om nieuwe muziek via Miller Records het licht te laten zien. Dit komt onder andere voort uit mijn manier van samenwerken met de artiesten, die erg te spreken zijn over mijn aanpak.”
Wat kun je vertellen over de aanstaande drie nieuwe Miller Records releases?
“The Hype is de vroegere band van zanger Yorick van Norden, die de laatste jaren natuurlijk behoorlijk in het nieuws is sinds het verschijnen van zijn solodebuut Happy Hunting Ground. Het album van The Hype verscheen in 2011 en twee jaar later ging de band uit elkaar. Ik vind nog steeds dat er erg sterke songs op het album staan en voor mij was dat reden genoeg om het op vinyl uit te brengen. Yorick van Norden zette mij trouwens ook op het spoor van Grey Lotus. Hij zette op zijn Facebookpagina een clip van het nummer I Break The Waves. Ik werd er meteen door gegrepen. Ik kwam in contact met de band en we besloten om een album met akoestische versies van hun songs uit te brengen, omdat fans van de band daar regelmatig om gevraagd hadden. Met Fridolijn maakte ik kennis toen ze een instore deed in de platenzaak North End in Haarlem, de plek waar wij met Lonesound een enorm succesvolle instore hadden in 2014. Ik was onder de indruk van haar zang en de mix van stijlen en invloeden die ze beheerst: jazz, folk, hiphop en pop. We raakten aan de praat en ze liep al heel snel warm voor het idee om haar album Catching Currents op lp uit te brengen. ”
De drie albums komen allemaal uit als exclusieve Record Store Releases. Wat zie je zelf als grootste voordeel daarvan?
“Record Store Day wordt altijd omgeven door enorm veel publiciteit. Als klein en nog onbekend label heb ik daar veel voordeel van. Ik merk dat nu al, nu de lijst met exclusieve releases bekend is gemaakt. Ik krijg vooral via social media heel veel reacties van mensen die het leuk vinden dat ik meedoe. Als ik de platen op een normale dag uitgebracht had, was het wat dat betreft toch veel rustiger gebleven.”
Heb je zelf al een verlanglijstje gemaakt van singles of lp’s die je absoluut wilt scoren?
“Ik heb nog niet de hele lijst tot in detail bekeken, maar als verzamelaar van Bowie hoop ik natuurlijk vooral die titels te pakken te krijgen.”
Wat vind je verder als consument van Record Store Day?
“Het is een fantastisch initiatief. Ik heb zelf weinig met online bestellen. Mijn zakgeld bracht ik als elfjarig jochie al naar Coco Records in Zaandam, waar ik oorspronkelijk vandaan kom. Een LP of CD verkopen kan iedereen, maar muziekliefhebbers attenderen op nieuwe (onbekende) artiesten, die bij jouw smaak passen, DAT is voor mij onbetaalbaar. Om nog maar te zwijgen over het gevoel van door de bakken struinen op zoek naar die ene titel. Maar het is ook een dag waar – zoals ik al zei – een label als het mijne veel aan heeft. Soms vraag ik mij de meerwaarde van bepaalde titels wel af, maar ik heb wel het gevoel dat het weer de goede kant opgaat. Er is natuurlijk de nodige kritiek geweest van zowel consumenten als de platenzaken zelf over onder andere de prijzen. Ook dit jaar weer. En dat is gewoon zonde. Het zou goed zijn als de platenmaatschappijen daar eens goed over na zouden denken, want het zou jammer zijn als dat op lange termijn tegen Record Store Day zou gaan werken. Het initiatief is daar te mooi voor.”
Tekst: Robert Haagsma
Foto’s: Jos van den Broek