STORE FINDER

      De Drvkkery – Al twintig jaar een sterk concept

      28 september 2017

      De Drvkkery is een begrip in Zeeland. Gelegen aan de Markt in het centrum van Middelburg is het de belangrijkste plek voor Zeeuwse liefhebbers van woord, beeld en geluid om cd’s, vinyl, dvd’s en boeken te kopen. “Wat goed valt en wat niet, luistert nauw.”

      “Het is een spannende tijd momenteel”, vertelt Bart Gabriëlse, sinds 6,5 jaar inkoper en verkoper van De Drvkkery. “We zijn onlangs verkocht aan de eigenaar van uitgeverij Skandalon. Dat is bijzonder, want zowel cd’s als boeken worden gezien als een krimpmarkt.”

      Dat nieuwe eigenaar Jan de Vlieger toch besloot De Drvkkery te kopen, heeft alles te maken met de status van het bedrijf, dat in 1898 werd opgericht. Na verschillende verhuizingen, naamswijzigingen en nieuwe eigenaren is de zaak sinds 1998 gevestigd aan de Markt in Middelburg, met een concept dat sindsdien niet meer gewijzigd is. Als grootste boekhandel van Zeeland en een van de grootste van de Benelux is de Drvkkery een begrip binnen én buiten de eigen provincie. Het leverde de zaak in 2009 de titel beste boekwinkel van Nederland op. “Naast boeken is er een grote muziekafdeling, een uitgebreide selectie tijdschriften, er worden kantoorartikelen en cadeauartikelen verkocht en is er een brasserie. We zien onszelf als een culturele ontmoetingsplek”, legt Gabriëlse uit.

      Muziek en boeken
      De combinatie tussen boeken en muziek ligt meer voor de hand dan op het eerste gezicht logisch lijkt, zegt Gabriëlse: “Ons publiek bestaat uit mensen die zich verdiepen in cultuur en daar geld voor over hebben. De kopers van muziek zijn vaak ook boekenliefhebbers, en andersom.” De aanwezigheid van zowel een boekenafdeling als een muziekafdeling levert bovendien talloze combinatiemogelijkheden op. “Ik kijk bewust naar releases die aansluiten bij de boekhandel. Denk aan artiesten voor wie tekst erg belangrijk is, zoals Drs. P, Broeder Dieleman, Het Zesde Metaal of Bløf. Dat werkt goed. Andersom kan het ook. Zo schrijft Jan Brokken veel over muziek; dan ligt het voor de hand daar een koppeling mee te maken. Bij zijn boek Baltische zielen is een cd gemaakt, die ligt dan bij het boek. Ook nodigden we pianist Marcel Worms uit om de stukken van die cd te spelen in de winkel.”

      Jan Smit
      Gabriëlse waakt voor een al te eenzijdig aanbod met alleen maar verkoophits. De Drvkkery staat wat hem betreft voor kwaliteit: “Afgezien van de MediaMarkt is het de enige plek in Zeeland waar je nieuwe cd’s kunt kopen. Toch doen we weinig concessies richting de commercie. Het ligt hier niet vol met Jan Smit. In plaats daarvan hebben we een grote afdeling klassieke muziek waarmee we de diepte in kunnen gaan.”

      Het zwaartepunt qua genres ligt bij popmuziek in de brede zin van het woord. “Ook daar willen we de diepte in gaan: naast de melkkoeien bieden we ook interessante onbekendere uitgaven. Op onze vinylafdeling vind je niet alleen reissues uit de seventies, maar ook zo’n 800 tot 1200 nieuwe kwaliteitsreleases zoals Sam Amidon en Steve Earle.”

      Cd blijft populair
      Alle trends ten spijt is de cd nog altijd de populairste geluidsdrager voor het publiek van De Drvkkery. “En dat blijft de komende jaren nog wel even zo”, meent Gabriëlse. “De verkoop van cd’s neemt wel af, maar die van vinyl neemt toe. Vooral Engelstalige popmuziek als Kensington, Coldplay, Arcade Fire of de nieuwe Randy Newman doet het nog heel goed op cd. Ook van een aanbieding voor 10 euro van seventiesartiesten als Eric Clapton en J.J. Cale gaan er stapels de deur uit. Hippe dingen als artiesten op dancelabel WARP of Grizzly Bear doen het hier weer wat minder, terwijl Kevin Morby en Arcade Fire het juist wel erg goed doen. Wat goed valt en wat niet, luistert nauw. Dit jaar waren de heruitgaven van The Beatles en Radiohead klappers, en ook Roger Waters verkocht erg goed. Voor dit najaar verwacht ik veel van het nieuwe album van The War on Drugs.”

      Lezen en praten
      Om in te schatten wat hij moet inkopen, raadpleegt Gabriëlse verschillende bronnen. “Natuurlijk kijk ik naar wat voor goede nieuwe releases er verschijnen, en wat ik in de winkel vind passen. Dat betekent veel luisteren en veel lezen. Zo lees ik de Mania, Heaven, OOR, Klassieke Zaken en Pitchfork. Op Facebook heb ik veel muziekliefhebbers onder mijn vrienden, die komen ook met tips. Het allerbelangrijkste is echter praten met de klanten in de winkel, en daaruit goede keuzes maken.”

      Ook de aanwezigheid van Middelburgse concertzalen De Spot (pop) en de Zeeuwse Concertzaal (klassiek) is van invloed op het aanbod: “De artiesten die daar optreden, kom je weer tegen bij ons in de winkel. Zo heeft Philip Glass twee keer opgetreden in de Zeeuwse Concertzaal. Die moet je dan in de winkel hebben. Sowieso doet modern klassiek het → goed bij ons publiek. Daarom hebben we het prominent in een eigen kast staan. Dan zet je Ólafur Arnalds, Nils Frahm en Joep Beving erbij, naast componist Ludovico Einaudi bijvoorbeeld. Dat maakt nieuwsgierig, als je naast drie toffe dingen iets onbekends ziet staan.”

      Eigen beheer
      Behalve door zijn werk bij De Drvkkery is Gabriëlse ook een bekend gezicht in de lokale muziekwereld door zijn activiteiten als boeker en eigenaar van Spin Bookings, programmeur van ZeelandJazz en de Kloveniersdoelen en organisator van talentontwikkelingstraject PopAanZee en Popsport Zeeland. Die betrokkenheid bij de lokale muziekscene is in de winkel terug te zien. Zo zijn er veel eigenbeheerreleases te koop en treedt er elke week een muzikant op in de brasserie. Tijdens Record Store Day zijn er instore-optredens. Gabriëlse: “Zo kwamen er afgelopen Record Store Day 120 mensen kijken naar de cd-presentatie van Jan Piet de Klerk. Veel muzikanten zijn ook klant, inclusief bekende Zeeuwse muzikanten als Peter Slager van Bløf, Tonnie Dieleman van Broeder Dieleman en Arjan van Wijk van Van Dryver.”

      Toeristen
      De klantenkring van De Drvkkery is groot en bestaat behalve uit boekkopers uit Zeeland zelf uit een groot aantal toeristen. “We kunnen niet zonder onze vaste klanten. Maar tegelijkertijd zijn ook de toeristen heel belangrijk. Het toeristenseizoen is voor ons belangrijker dan de grote releaseperiodes april en september”, vertelt Gabriëlse. Dat de nieuwe platen van The War on Drugs en Queens of the Stone Age in de laatste week van de vakantie verschijnen, komt dan ook goed uit.

      Krachtig concept
      Grote veranderingen voor de nabije toekomst ziet Gabriëlse niet. Het concept van De Drvkkery staat al sinds 1998 en bewijst nog elke dag zijn kracht. De afgelopen jaren heeft Gabriëlse alleen details hoeven aan te passen: “Toen ik hier kwam werken, viel het mij op dat de grootte van de afdelingen niet paste bij de omzet. Zo verkocht hiphop weinig, maar had het meer ruimte dan country, terwijl dat beter verkocht. Dat kon ik met een goed verhaal onderbouwen bij de directeur, en een week later was dat al aangepast. Momenteel constateer ik dat de dvd-verkoop een aflopende zaak is. Dat zal gevolgen hebben voor de ruimte die het krijgt in de winkel. Dat levert meer plek op voor vinyl, blues en folk. Dat zijn genres die wars zijn van trends, net als een goede southernrockplaat. Die verkoop ik over veertig jaar ook nog. Het concept bestaat al twintig jaar, en ik zie daar de komende twintig jaar dan ook weinig in veranderen.”

      Bron: NVER-Magazine – Nederlandse Vereniging van Entertainment Retailers

      Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestShare on Google+Email this to someone
      Terug naar boven